Kariera zawodowa – jak mądrze nią kierować?

  • Przez Florian
  • 25 marca 2021

Niezależnie od tego, na jakim etapie kariery zawodowej jesteś, czy stawiasz pierwsze kroki w handlu, czy masz w tej branży lata doświadczenia, planowanie przyszłości przyniesie Ci wiele korzyści. Możesz zdać się na los, podejmować decyzje w sprawie pracy zupełnie spontanicznie, ale możesz też zaplanować, kim chcesz być i co chcesz osiągnąć. Jak mądrze pokierować swoją karierą?

Poznaj rynek pracy w branży

Poznanie realiów branży, w jakiej pracujesz albo chcesz się zatrudnić, pomoże Ci opracować plan działania. Co możesz zrobić? Na początek przejrzyj oferty pracy, spisz najczęściej pojawiające się wymagania pracodawców, kwoty wynagrodzenia i proponowane warunki pracy na stanowiskach leżących w Twoim polu zainteresowań. Zapoznaj się też z raportami dotyczącymi sytuacji na rynku pracy w Polsce. Zgłębiaj tematy popytu i podaży pracy w poszczególnych branżach, przeciętnego wynagrodzenia np. w dużych miastach i województwach oraz na konkretnych stanowiskach. Korzystaj przy tym z wiarygodnych źródeł. Należy do nich np. Główny Urząd Statystyczny czy badanie Barometr zawodów.

Taka wiedza pozwoli Ci ocenić czy Twoje kompetencje zawodowe są wystarczające i czego trzeba się jeszcze nauczyć. Zorientujesz się także, w jakich częściach Polski o pracę w zawodzie będzie najłatwiej i na jakie stawki możesz liczyć.

Określ cel zawodowy

Planowanie kariery zawodowej pomoże Ci osiągnąć wybrane cele, ale nie zakładaj, że w kilka miesięcy np. ze stażysty w dziale sprzedaży awansujesz na dyrektora regionalnego. Twoje cele powinny być realne i możliwe do zrealizowania. Jeśli marzy Ci się awans zawodowy, sprawdź, czego wymagają pracodawcy na stanowisku, do którego aspirujesz, uzupełnij wiedzę, nabierz doświadczenia.

Zdecyduj, jak to osiągniesz

Masz cel na horyzoncie, obrałeś kierunek, w jakim popłynie Twój zawodowy okręt, a więc cała naprzód! Ale zanim wypłyniesz z bezpiecznego portu na szerokie wody kariery, zdecyduj, co Ci się przyda, aby nie osiąść na mieliźnie. Przemyśl, w jaki sposób możesz zrealizować plany i określ ramy czasowe na kursy, szkolenia, zdobywanie kontaktów itd. Warto rozbić główny cel na kilka etapów, niezbędnych, aby otrzymać awans w pracy.

Określ zakres czasowy

Rozwój pracownika to proces rozłożony w czasie. O wiele łatwiej jest trzymać się planu, jeśli określony został czas na jego realizację i to niezależnie, czy chodzi o codzienne aktywności, czy założenia do zrealizowania np. w okresie roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *