Jak można się łatwo domyślić, praca doradcy do spraw sprzedaży nie zawsze jest identyczna, ale uzależniona przede wszystkim od branży, którą dany specjalista reprezentuje oraz od metod sprzedażowych. Dotyczy to oczywiście nie tylko firm warszawskich, ale każdej innej firmy działającej nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Wydawać by się mogło, że jedynym zadaniem specjalisty do spraw sprzedaży jest sprzedać dany produkt lub usługę. Otóż, wcale nie. Samo zawarcie transakcji jest zaledwie elementem cząstkowym wszystkich obowiązków specjalisty, na które wliczają się działania przygotowawcze, marketingowe, nadzorujące i inne. Prawdą jest natomiast, że sprzedaż jest elementem docelowym, do którego dąży każdy sprzedawca. Sprzedaż oznacza bowiem nawiązanie relacji z klientem, która prowadzi do dalszego rozwoju i funkcjonowania firmy. Sprzedaż to zysk – zysk zarówno dla całej firmy, jak i dla specjalisty. Oprócz sprzedaży, czyli zawierania transakcji, do podstawowych i sztampowych obowiązków specjalisty do spraw sprzedaży należą:

  • pozyskiwanie i obsługa klientów,
  • przygotowanie ofert handlowych,
  • prowadzenie negocjacji handlowych,
  • zawieranie transakcji,
  • realizacja zamówień
  • utrzymywanie trwałych i stabilnych relacji handlowych z klientami firmy,
  • tworzenie dobrego wizerunku firmy,
  • analiza skuteczności stosowanych działań marketingowych,
  • prowadzenie dokumentacji sprzedaży.

Wszystkie wyżej wymienione obowiązki znajdują się ze sobą w ścisłej relacji, wykluczającej nadrzędność jednego działania nad innymi. Sprzedaż – cel każdego specjalisty ds. sprzedaży nie byłaby możliwa bez pozyskania klientów i przygotowania oferty handlowej. Dzięki prowadzonej dokumentacji sprzedaży i analizy działań marketingowych możliwe jest wprowadzanie niezbędnych zmian i modyfikacji w ofercie handlowej danej firmy, zgodnych z oczekiwaniami klientów. Zawieranie transakcji pociąga za sobą realizację zamówień i prowadzenie dokumentacji sprzedaży – i tak dalej, i tak dalej.