Pytając przypadkowych przechodniów jak w ich mniemaniu wygląda typowy specjalista ds. sprzedaży większość, po krótkim zastanowieniu, nakreśli obraz mężczyzny (lub kobiety) z telefonem w jednej dłoni, notatnikiem w drugiej i wielkim segregatorem pod pachą, usiłującego wysiąść ze służbowego samochodu. Obraz ten nie będzie zanadto odbiegał od rzeczywistości, bowiem widok osób specjalizujących się w sprzedaży, dziarskim krokiem przemierzających odległość od jednych drzwi do drugich to już dla nas codzienność. Należy jednak pamiętać, że specjaliści ds. sprzedaży nie pracują jedynie w terenie. Wielu z nich prowadzi sprzedaż za pomocą sieci telekomunikacyjnej lub Internetu.

Każda firma prowadząca działalność na polskim rynku i specjalizująca się w produkcji artykułów lub usług musi zapewnić sobie odpowiedni przychód umożliwiający dalsze funkcjonowanie. Przychód taki zorganizować można tylko w jeden sposób – poprzez sprzedaż wytworzonych produktów. I tu do akcji wkracza specjalista ds. sprzedaży, który swoim wdziękiem, odpowiednim podejściem do klienta, profesjonalizmem i znajomością technik sprzedażowych musi postarać się zorganizować jak najbardziej chłonny rynek zbytu dla towarów i usług wytworzonych przez swoją firmę. Wydawać by się mogło, że w tak wielkim mieście jak Warszawa sprzedaż określonych produktów dla większości specjalistów jest jak bułka z masłem. Niestety, duże miasto może i stanowi potencjalnie większy rynek zbytu, jednak charakteryzuje się również dużo większą konkurencyjnością i swoistym wyścigiem szczurów wśród przedsiębiorstw jednej branży. Dlatego każdy przedsiębiorca chce w swoich szeregach posiadać jak najzdolniejszych, najambitniejszych i najszybszych sprzedawców, których determinacja pozwoli być o krok przed konkurencją i osiągać maksymalne zyski. Wszystko to sprawia, że praca specjalisty ds. sprzedaży jest pracą wymagającą wielu poświęceń, siły i determinacji.